Få saker gjorda!

Kategori: Tips

Jag skulle vilja påstå att jag är okrönt drottning i världen "Tar det sen" och mästare på att skjuta upp saker och ting. Oftast viktiga grejer - saker som jag VET måste göras men.. helt plötsligt gick det nått roligt på tv, jag kom på att jag ville rita lite, äta lite, läsa lite eller bara undvika att göra det viktiga. Och så går dagarna och helt plötsligt SKA verkligen den där grejen vara gjord om bara några timmar, den grejen som man haft flera veckor på sig att göra. Näääee vad stressigt...
Så nu mina små korvar kommer mina bästa tips på hur du undviker att skjuta upp saker:

1. Skriv listor
Jag skulle även vilja påstå att jag även är listornas mästare. Jag ÄLSKAR listor och jag blir glad som en liten unge när jag kan stryka saker och ting ur världen - bara det är en belöning i sig! Att skriva en lista på saker som man ska göra är sjukt bra, då får du snabbt en översikt över det viktigaste och i vilken ordning det måste göras. Så fort du kommer på någonting som ska göras, skriv ner det! Inget är för stort eller smått.

2. Dela upp
Du börjar som sagt med att skriva upp en sak du måste göra. Men om du vill ta det till nästa nivå (som moi) så delar du även upp den stora grejen i mindre delar.
Ett exempel: På min lista står det storstäda. Bara för att få stryka ännu mer från min lista så ser den ut såhär:
STORSTÄDA
- Dammsuga
- Diska
- Torka bordet
- Torka golven
- Ta ut sopor
På det här sättet får du en bättre överblick på exakt vad det är du behöver göra för att bli klar med storstädningen och dessutom får du stryyyyka mer på listan! Toppen!

3. Belöna dig själv
Om det känns extra motigt att ta tag i någonting så bestäm att när du är helt klar med ditt lilla mission så köper du glass till dig själv och firar! Eller spelar lite tv-spel eller tar sovmorgon nästa dag eller går ut och dricker drinkar med din kompis på kvällen. Välj nått som just du tycker är roligt, gott eller skönt som en liten belöning för att du var så grym och gjorde klart någonting viktigt.

4. Ta det lugnt
Stressa inte ihjäl dig, gör någonting varje dag istället för massor sista dagen!
 
Lätt som en plätt va? Så sätt igång och börja fila på din alldeles egen to-do-list nu! Seså.

Kommentarer


Lämna lite kärlek och socker här:

Follow @moollymay