Att nå sina mål

Kategori: Tips

Jag vet själv hur det känns när motivationen tryter, när allting som man vill uppnå och göra känns så långt bort... Så därför tänkte jag dela med mig av en lista med tips. 6 punkter som ni kan använda för att nå era mål lite lättare! Fiffigt va?

1. Tänk ofta och mycket på det du vill ha/uppnå, dagdröm gärna om hur det kommer vara när du har nått ditt mål. Om du gör det så peppar du dig själv och din hjärna och kommer undermedvetet välja och arbeta så att du når dit du vill.

2. Berätta för någon (eller många!) om ditt mål. Då får du automatiskt pepp och feedback samtidigt som målet känns närmre och mer genomförbart. T.ex så berättade jag för min mamma och mina lillebröder att jag skulle skaffa hund efter att jag verkligen, verkligen bestämt mig. Och vips! Lillebror är eld och lågor över att få bli framtida lillhusse och mamma hjälpte mig att planera hur jag skulle lägga upp min tid så jag får mycket fritid och ensamtid med valpen sen.

3. Man pratar ofta om delmål. Och det är sant, man blir mer peppad om man klarar av typ 12 delmål på väg mot sitt stora mål. Det handlar om att lägga ribban lite lägre, sånt som jag har väldigt svårt med... ehrm. Om vi säger att ditt mål är att få skriva och publicera en bok så finns det ju MASSOR av små mål som du kan uppnå på vägen. Ett första mål kan vara något så enkelt som att komma på vad din bok ska handla om. Efter det ska det skrivas, renskrivas, kommas på en titel, ringas till olika förlag och kanske tillslut publiceras. Slutmålet blir som sagt lite större och lite bättre om man har kul på vägen också och har nått sina delmål! Jag brukar försöka komma på så många delmål som möjligt (ännu mer att fira!). Ringa ett viktigt samtal kan till exempel vara ett delmål för mig, på så sätt känns det som att bara jag har klarat av att ringa ett futtigt samtal en dag så har jag ändå kommit närmare min dröm.

4. Umgås med vänner som får dig på bra humör och som alltid stöttar och aldrig ser ner på dina idéer och planer.

5.
Skriv ner dina mål och delmål tydligt i en liten bok, dagbok eller almanacka, när du känner att motivationen tryter så är det bara att ta fram det du skrivit och beskåda att du faktiskt kommit en bra bit påväg (!) eller så kan du läsa vad ditt nästa delmål är och bryta ner den i mindre "delar" om du kan - så att den faktiskt blir gjord.

6.
Glöm för guds skull inte att ha kul på vägen, och att sätta mål som känns uppnåbara, allting känns ju så mycket bättre om man vet att man har en ärlig chans att lyckas! Visst?

Kommentarer


Lämna lite kärlek och socker här:

Follow @moollymay